Kvalitetssikring af tilbud på Socialkompas
Vejledning til lokaladministratorer
Vejledning til kvalitetssikring af tilbud på Socialkompas
Lokaladministratorens opgave er blandt andet at godkende tilbud, før de bliver slået op på Socialkompas. I denne proces har du mulighed for at læse og kvalitetssikre opslagene. Derfor har vi udarbejdet en vejledning til, hvordan du sikrer dig, at opslagene fremstår bedst muligt for brugerne af Socialkompas.
Som lokaladministrator kan du ændre i opslag, der afventer godkendelse. Du skal blot klikke på det enkelte opslag, og derefter trykke på knappen ”foretag ændringer”. Hvis du er i tvivl, kan du læse mere i vores guide til ændring af tilbud.
Det er op til den enkelte lokaladministration, hvor meget kvalitetssikring der skal foretages. Vi har erfaret to faktorer, som du som lokaladministrator kan være opmærksom på.
1. Tilbuddets placering
Når en forening opretter deres tilbud på Socialkompas, skal de vælge tilbuddets placering. Her kan de enten vælge en fysisk adresse eller online/virtuelt. Der kan være tilfælde, hvor et tilbud ikke har én bestemt adresse. I den situation er det vigtigt, at tilbuddet ikke bliver defineret som online/virtuelt, hvis det er et fysisk tilbud. Virtuelle/online tilbud fremgår i alle lokale Socialkompas. Hvis tilbuddet placeres forkert, vil det altså blive vist i hele Danmark. Du kan læse mere om, hvordan tilbuddet skal placeres i denne guide til placering af tilbud: Virtuelt, fysisk eller begge dele.
2. Tjek overordnet forståelse af opslaget
Hvis du som lokaladministrator ønsker at kvalitetssikre de tilbud, der bliver slået op i jeres lokale Socialkompas, kan du også tjekke opslagets skriftlige formidling.
Er opslaget forståeligt for den relevante målgruppe?
Det er vigtigt, at det er nemt at forstå opslaget for udefrakommende, der ikke kender til det konkrete tilbud på forhånd. Derfor kan det være en god ide at forholde sig til, hvem foreningens og tilbuddets målgruppe er. Om tilbudsbeskrivelsen henvender sig til borgere eller professionelle, kan have betydning for, hvordan opslaget skal formuleres.
Bruger opslaget relevante søgeord?
Det er ærgerligt, hvis et godt, socialt tilbud eller fællesskab ikke bliver fundet, fordi det ikke bliver vist i de relevante søgninger. Søgefunktionen på Socialkompas er opbygget sådan, at den søger i de ord, der bruges i tilbudsbeskrivelserne. Som lokaladministrator kan du altså være opmærksom på, om tilbudsbeskrivelsen indeholder de relevante søgeord for tilbuddet.
Hvis du vil vide mere om, hvordan man optimerer sine opslag, kan du læse vores guide til det gode opslag på Socialkompas. Denne guide er særligt målrettet foreninger, der skal i gang med at oprette og beskrive deres tilbud på Socialkompas. Del gerne guiden med de lokale foreninger, så I sammen kan optimere tilbudsbeskrivelserne på jeres Socialkompas.
Kend kulturen i det lokale foreningsliv
Som tidligere nævnt kan det være forskelligt i hvor høj grad den enkelte lokaladministration ønsker at kvalitetssikre og ændre i foreningernes opslag. I forbindelse med eventuel kvalitetssikring er det vigtigt at være tro imod den enkelte forenings egne beskrivelser. Her er det helt centralt, at lokaladministratoren kender den lokale foreningskultur, og ved hvordan de enkelte foreninger ønsker at samarbejde. Nogle foreninger foretrækker at skrive alle opslag selv, imens andre ønsker mere hjælp til at optimere deres opslag. Vores bedste råd er at kende foreningerne i dit lokalområde.
Tilbage til artikeloversigt