Det gode opslag på Socialkompas
Sådan laver du en god tilbudsbeskrivelse på Socialkompas
Ønsker du at tiltrække endnu flere brugere til dit tilbud på Socialkompas? I denne vejledning vil vi give dig nogle simple tips og tricks til, hvordan din målgruppe let kan finde lige netop dit tilbud. Optimér dit opslag og bliv vist i flere, relevante søgninger med vores vejledning til det gode opslag på Socialkompas.
Er du i tvivl om, hvordan man opretter et tilbud? Så kan du finde vores vejledning lige her.
Målgruppen: Borgere, frontpersonale eller pårørende?
Når du skal skrive din tilbudsbeskrivelse, er det vigtigt, at du gør dig nogle tanker om tilbuddets målgruppe. Opslag på Socialkompas har mange forskellige målgrupper, da platformen både bruges af private borgere, frontpersonale og pårørende.
Borgere og pårørende
Hvis din primære målgruppe er borgere og pårørende, er det vigtigt, at du skriver opslaget i et letforståeligt sprog. Brug gerne hverdagsord og undgå fagbegreber.
Frontpersonale
Nogle tilbud er særligt relevante for fagpersoner, der vil hjælpe deres borgere videre med et socialt tilbud. Hvis dette gør sig gældende for dit tilbud, kan du gøre brug af fagbegreber, som du tænker er relevante for den problemstilling, som tilbuddet dækker.
Vær dog opmærksom på, at frontpersonalet ofte læser tilbudsbeskrivelsen sammen med borgeren for at afklare, om tilbuddet er den rigtige løsning. Derfor er det stadig vigtigt at skrive i et letforståeligt sprog.
Flere målgrupper
Mange opslag vil være relevante for både borgere, pårørende og frontpersonale. I sådanne tilfælde kan du enten lave din tilbudsbeskrivelse med få centrale fagbegreber og derudover et let, forståeligt sprog, som alle kan forstå. Alternativt kan du oprette to forskellige tilbud med forskellige beskrivelser rettet imod hver målgruppe.
Søgefunktionen – Brug de rigtige nøgleord
For at blive vist i flere søgninger på Socialkompas, er det vigtigt at forstå platformens søgefunktion. Når brugere laver en søgning efter et ord på Socialkompas, søges der efter ord i den primære beskrivelse af tilbuddet. Det vil sige, at det er i den detaljerede beskrivelse af tilbuddet, du skal fokusere på at bruge de relevante søgeord.
Find de relevante søgeord
Søgeord er de ord, som er centrale for dit tilbud. Det er dem, der gør, at dit tilbud bliver vist, når en bruger fx søger på ”ensomhed” eller ”strikkeklub”.
For at finde de relevante søgeord, kan du stille dig selv nedenstående spørgsmål:
Hvad ville jeg søge på, for at finde frem til mit tilbud? Fx samtalegruppe, kreativt værksted.
Hvilke følelser/ønsker sidder brugerne i min målgruppe med? Fx Ensomhed, fællesskab, aktivitet.
De søgeord, du finder frem til, skal du bruge i beskrivelsen af dit tilbud. Husk at overveje om din målgruppe er borgere, pårørende eller frontpersonale, da de forskellige grupper måske vil søge på forskellige ord inden for samme tema.
Vær opmærksom på formuleringer
Når du skal søgeoptimere din tekst, er det vigtigt, at du er opmærksom på, hvordan du formulerer dit opslag. Hvis dit tilbud er målrettet personer, der føler sig alene, kan du sagtens skrive: ”Mangler du venner i din hverdag?”. Det er dog vigtigt, at du også får nævnt relevante ord, som brugerne vil søge på. Det kunne fx være ”ensomhed”, ”fællesskab” og ”sociale aktiviteter”.
Den korte tilbudsbeskrivelse - Fang læserens opmærksomhed
Den korte tilbudsbeskrivelse er den, som læseren ser først. Det er altså her, du skal fange brugerens opmærksomhed. Den korte beskrivelse vil blive vist i søgelisten, når tilbuddet kommer frem ved brugerens søgning, og den vil stå øverst, når brugeren klikker ind på tilbuddet.
I den korte tekst kan du kort beskrive tilbuddet og evt. skrive, hvem tilbuddet er relevant for. Du kan også fremhæve, hvorfor lige netop dit tilbud er relevant for den givne målgruppe.
Den primære tilbudsbeskrivelse – Tag læseren i hånden
Den primære tilbudsbeskrivelse er dér, hvor du kan skrive flere detaljer om dit tilbud. Hvad kan tilbuddet bidrage med til deltagerne? Og hvor kan brugerne finde mere information?
Brug underoverskrifter
Den primære beskrivelse kan gøres læsevenlig ved at bruge overskriftfunktionen øverst i tekstboksen.
Vælg ’Overskrift 1’ til store overskrifter og ’Overskrift 2’ til underoverskrifter.
Vi har samlet nogle ideer til overskrifter, du kan bruge i dit opslag. Du skal selvfølgelig kun bruge dem, der er relevante for dit aktuelle tilbud:
Hvem er vi?
Hvad indebærer tilbuddet?
Eksempler på aktiviteter
Praktiske informationer
Sådan kommer du med
Tag læseren i hånden
I den primære beskrivelse er det også en god ide at tage læseren i hånden: Gør det så let som muligt for brugeren at gå fra idé til handling. Det kan du gøre ved at beskrive processen for, hvordan de bliver en del af tilbuddet. Det kan fx være:
Sådan kommer du med i samtalegruppen:
1. Kontakt Hanne på tlf.:
2. Vi tager en snak om, om tilbuddet er relevant for dig
3. Du kan starte op til næste møde
Brug links i dit opslag
Når du laver din tilbudsbeskrivelse, kan du med fordel indsætte links til organisationens hjemmeside eller facebookside.
Du kan også indsætte et link til en facebookbegivenhed eller andre ting, som du synes er relevant for tilbuddet.
Beskriv dit tilbud med et billede
På siden for tilbudsoprettelse kan du uploade og indsætte et billede. Du kan helt selv vælge, hvilket billede der er relevant for dit tilbud. Nogle vælger at bruge et billede af foreningens eller organisationens logo, imens andre vælger at indsætte et billede af kontaktpersonen for tilbuddet. Hvis du har billeder fra aktiviteterne omkring tilbuddet, kan du også bruge dem for at give brugeren et indtryk af, hvad tilbuddet indeholder.
Tilbage til artikeloversigt